Monday 26 April 2010

JOURNEY TO......MALACCA STRAITS MOSQUE

"My choosing Islam was not a political statement; it was a spiritual statement."
Kareem Abdul Jabbar

25 April...aku dan SMR bertolak dari rumah berjalan-jalan di area Melaka, aku terperasaan masa naik flyover menuju ke Banda Hilir (jalan belakang Mahkota Parade) sebuah masjid berhampiran laut, aku pun mengajak SMR ke sana dan kebetulan pulak waktu Maghrib dah hampir. Pada mulanya aku dah salah masuk jalan ke arah pantai dan tempat orang main layang layang.....


Selepas itu aku pergi ke flyover menghala ke Mahkota Parade dan akhirnya aku jumpa simpang ke masjid tersebut. Semasa melalui jalan ke masjid tersebut, aku lihat banyak bangunan yang 90% siap tetapi terbengkalai. Kalaulah ada pelancong yang sedang melawat ke masjid tersebut, apa agaknya yang bermain di fikiran mereka apabila melihat bangunan-bangunan yang terbengkalai??? Alangkah baiknya kalau bangunan itu dijadikan rumah kepada rakyat miskin atau dijadikan rumah anak anak yatim....

Semasa kami tiba di sana, matahari mulai terbenam di kaki langit....sungguh indah alam ciptaan Ilahi....



Sedang kami asyik meninjau sekitar masjid ini, kedengaran azan Maghrib sayup berkumandang di bumi Melaka.... Masya Allah, kami seperti di Bumi Arab kerana bilal yang melaungkan azan itu seperti yang aku lihat di kaca tv ketika solat terawih masa bulan puasa lalu....alhamdullillah....

Menara Masjid Selat Melaka

Selepas itu aku pun mengerjakan solat Maghrib, selesai saja solat, aku dan SMR berkesempatan berjalan jalan dan mengambil gambar di sekitar masjid .......... aku akui keindahan rekabentuk masjid ini. Masjid ini adalah diantara masjid yang tercantik pernah aku kunjungi


Keindahan malam di Masjid Selat Melaka memukau mata memandang, cuma yang mencacatkan sekitar masjid ini ialah projek terbengkalai di sepanjang persisiran pantai menghala Selat Melaka.....

Sebelum kami beredar....kami abadikan kenangan kami disini....harapan kami adalah suatu hari nanti kami akan datang kesini dengan sahabat atau saudara mara pulak....Insya Allah


WASSALAM

Terima Kasih tak terhingga kepada SMR yang sudi bersama aku ke MASJID SELAT MELAKA


THE JOURNEY CONTINUE..................

No comments:

Post a Comment