Friday 20 August 2010

ALHAMBRA!!!!!!

Nama Alhambra berasal dari bahasa Arab yang bermaksud "benteng merah atau merah", mungkin kerana warna menara dan tembok yang mengelilingi turun bukit La Sabica yang oleh cahaya bintang adalah perak tetapi dengan sinar matahari berubah menjadi emas. Tapi ada versi lain , yang ditimbulkan oleh penganalisis muslim yang berbicara tentang pembangunan benteng Alhambra "oleh cahaya obor", refleksi dari dinding yang memberikan warna khas mereka. Awalnya dibina untuk tujuan ketenteraan, Alhambra adalah benteng, istana dan bandar, semua dalam satu. Ketiga-tiga inilah yang membantu menjelaskan banyak ciri khas monumen tersebut.
Tiada rujukan pada Alhambra sebagai tempat tinggal raja-raja hingga abad ke-13, meskipun kota ini telah ada sejak abad ke-9. Raja-raja pertama dari Granada, , telah mempunyai kota dan istana mereka di bukit Albaicin. Para Nasrites itu mungkin para emir yang membina Alhambra, mulai tahun 1238.
Pengasas dinasti itu, Muhammad Al-Ahmar, bermula dengan pemulihan kota lama. Ia telah dibaikpulih oleh puteranya Muhammad II, dan dilanjutkan ke pengganti yang seterusnya. Pembangunan istana (disebut Casa Real Vieja, "Royal House atau Istana Tua") bertarikh abad ke-14 dan merupakan hasil kerja dua raja terkenal: Yusuf I dan Muhammad V. Antara lain, mwmbina "cuarto de Comares" (Bilik Comares), yang "Puerta de la Justicia" (Gerbang Kehakiman), tempat mandi dan beberapa menara. Anaknya, Muhammad V, menambah lagi kecantikan istana dengan membina "cuarto de los leone" (Chamber of Lions), serta bilik lain dan pertahanan.
Alhambra menjadi Istana Kristian pada tahun 1492 ketika Raja Katolik (Ferdinand dan Isabel) menawan bandar Granada. Kemudian, garison tentera, gereja dan sebuah biara telah dibina untuk kegunaan orang awam. Maharaja Charles V, yang menghabiskan beberapa bulan di Granada, mula membina istana Charles V, sempena namanya dan membuat beberapa perubahan dalaman bangunan tersebut. Ini telah menimbulkan kontroversi kerana ia bermotivasi politik. Raja-raja Austria tidak lupa meninggalkan monumen mereka sendiri dan kelihatan lebih ketara di atasnya.
Selama abad ke-18 dan sebahagian daripada ke-19, Alhambra mulai usang dan menjadi salon yang kotor ,malah dijadikan tempat tinggal pencuri dan pengemis. "Dengan demikian kelawar meninggalkan najis di dalam istana , dan realiti jenayah Sepanyol dan pengemis menghancurkan istana kayangan dari Moor," tulis Richard Ford. Sebagai tamparan hebat, pasukan tentera Napoleon, nenakluki Granada dari 1808 hingga 1812, telah menukar istana menjadi berek tentera. Semasa pengunduran mereka telah menanam bahan letupan pada menara dan meletupkannya. Dua dari menara tersebut, Torre de Siete Suelos dan Torre de Agua telah musnah. Dan Alhambra terus diabaikan, sehingga pada tahun 1870 Alhambra telah diisytiharkan sebagai monumen sejarah Sepanyol. Pelancong dan seniman dari seluruh negara telah mencerca mereka yang terdahulu kerana memusnahkan monumen yang paling indah. Sejak dari tarikh tersebut sehinggalah sekarang, Alhambra telah dipelihara, dipulihkan, bahkan dipertingkatkan lagi untuk tatapan pelancong seluruh negara.

No comments:

Post a Comment