Monday 6 December 2010

JOURNEY TO REPLIKA ISTANA RAJA MELEWAR!!!!!!

Pada 5 Disember yang lalu, aku berpeluang melawat replika Istana Raja Melewar yang terletak di Kg Astana Raja, Rembau. Aku pergi dengan SMR dengan menaiki kereta...

Pintu masuk ke replika Istana

Halaman replika Istana

Replika Batu Kasur

Replika batu diatas adalah contoh berdasarkan bentuk asal yang terdapat di Alam Minangkabau, Sumatera Barat Indonesia. Batu ini merupakan satu tempat ujian bagi anak anak raja dan mereka mesti lulus sebelum ditabalkan menjadi raja di Negeri Sembilan. Antara ujiannya ialah mereka harus tidur beberapa hari di atas batu ini yang dilapik dengan daun 'jelatang' yang sangat gatal disamping gangguan lain selama berada diatasnya. hanya mereka yang bertahan dalam tempoh yang ditentukan dianggap telah lulus ujian dan Raja Melewar telah lulus ujian ini dan seterusnya menjadi Raja Negeri Sembilan.

Replika Batu Bertikam

Replika batu diatas ini pula adalah contoh asal yang terdapat di Kacamantan (kampung) Lima Kanun Batu Sangkar, Sumatera Barat Indonesia. Batu ini dikaitkan dengan bekas tikaman keris oleh Dato Perpatih Nan Sebatang tanda sumpah setia perdamaian sebagai mengakhiri perselisihan faham dalam hal pemakaian Sistem Adat Koto Piliang yang dicetuskan oleh kakaknya di Katumanggungan.

Menurut cerita bahawa Dato Katumanggunganjuga telah menikam sebuah batu dengan kerisnya dan keris tersebut telah ditempatkan di Sungai Tarab VII Batu ( Bungo Sotangkai, Bulokan Sungai Kayu Balukan Sungai Kayu Batarok ) yang dijadikan sebagai Pusat Pemerintahan Koto Piliang dengan mengamalkan Sistem Adat Dato Bentara Putih.

Semenjak itu, tidak boleh ada sesiapa mengamalkan sistem ada selain Sistem Adat Caniago tersebut dan telah dipakai sama oleh kota kota yang lai sekitarnya.

Aku le tu.....

Ingat nak baring tapi paneh bonar....




Barangan tembaga ..



Aku di tangga replika istana

Kenyataan tentang replika Istana Raja Melewar

Cantik replika istana ni...


Selepas selesai melawat sekitar bangunan replika istana ini, kami pun beredar balik ke Ayer Keroh...

THE JOURNEY CONTINUE.................

No comments:

Post a Comment